Dags att gå till en naprapat?

Mycket stillasittande kan göra att du får klämda nerver eller felställningar i nacke och rygg. Tänk redan i tidigt stadium på att sitta upprätt så att du inte svankar för mycket. Eftersom de flesta av oss har ett stillasittande yrke, är ländryggen ofta hopklämd och gör att du blir stel efter en viss tid. Det är din arbetsgivare som ska se till att du har en bra arbetsmiljö och att du har ergonomiska stolar och bord som du kan höja, sänka och justera. Om så inte är fallet kan du klaga.

Ergonomi för att undvika smärta

Se till att röra på dig varje timme under dagen när du arbetar. Små pauser gör mer för kroppen än du tror. Man brukar rekommendera att gå lite på kontoret eller i korridorerna varje timme under ca 10 minuter. Om du inte har tid att göra det bör du åtminstone byta ställning och kanske höja ditt bord för att stå istället för att sitta. Om du inte har ett sådant bord kan du sätta en kudde bakom ryggen för att undvika att du svankar för mycket. Tunga lyft i arbetet kan också leda till fysiska besvär.

När ska du uppsöka en naprapat?

Vänta inte för länge med att träffa en naprapat. Då kan smärtan redan vara outhärdlig. Börja redan när du börjar känna dig lite stel och när du upptäcker att din vanliga vardagsmotion kanske inte räcker till för att få bukt med smärtan. Beroende på vilka bekymmer du står ut med kan det vara bra att se flera naprapater som har lite olika arbetsmetoder och tar olika influenser från andra behandlingsformer såsom kiropraktik.

En naprapat är också mycket bra om du vet att du behöver mer blodcirkulation i kroppen. Det leder till bättre läkning. I kombination med träning är det perfekt!