Vad kan du göra själv?

Även om en naprapat kan kännas som den enda utvägen finns det mycket du kan göra själv för att förebygga eller underlätta. Träna och röra på dig och äta rätt är det första rådet från både läkare och naprapater. Det finns till exempel speciell träning du kan göra som är extra bra för just muskler och leder.

Stabilitetsträning

Att utöva stabilitetsträning eller öva på koordinationen är bland det bästa du kan göra för att undvika smärta. Det kan till exempel innebära balansträning samt träning av de muskler som är till för att stabilisera en del av din kropp som är utsatt för smärta. Denna typ av träning är också perfekt även om du inte alls har ont någonstans. Ju mer du stabiliserar musklerna på ett visst område desto starkare blir du, och därigenom mindre mottaglig för smärta och felbelastningar. Om du tror att du kommer att riskera att få ont i ryggen ska du exempelvis träna bålen och höfterna mycket noggrant eftersom det faktiskt är de musklerna som håller upp ryggen.

Du kan även träna upp de leder som kontrollerar ryggen eller lederna som ansvarar för axlarna.

Hållning

Låter detta som trams och som någon brukar säga till damer som vill få många blickar på gatan? Tänk om, för en bra hållning gör dig inte bara attraktiv, det stabiliserar hela kroppen. Undvik att säcka ihop när du sitter ner och tänk att du har en bok på huvudet när du är ute och går. Detta kan vara lättare sagt än gjort men efter ett tag kommer din kropp att vänja dig och du kommer att märka att smärtan kan avta i axlar, nacke och ländrygg.

Hos en naprapat kan du lära dig att skapa rätt rörelsemönster dagligen och göra dig av med dåliga vanor. Detta kan också vara av stor vikt om du arbetar med tunga lyft eller utför samma rörelser på din arbetsplats dagarna i ända. I det senare fallet kan du således få hjälp med att utöva exakt rätt rörelse vid exakt rätt tillfälle så att du inte vänjer kroppen vid en felaktig belastning.

Tänk på att slappna av

Många av oss går ständigt runt och är spända i hela kroppen. Det kan ligga stress bakom, rädslor eller annat som tynger oss. Om vi hela tiden går omkring som ett spänt gummiband kommer smärtan som ett brev på posten. Det brukar även ge upphov till spänningshuvudvärk. Det bästa sättet att förhindra detta är att göra avslappningsövningar, yoga eller liknande. Om du lider av ren depression eller ångest kan det också vara dags att ge dig av till en terapeut eller medicinera dig. Sätt av en stund till dig själv varje dag då du tänker på andningen, låter tankarna flöda fritt och där du är helt ostörd.